Tuesday, May 31, 2011

JANJI orang

Aduhai ... sungguh ku benci dengan apa yang telah terjadi sebentar tadi. Aku tak suka la nak marah-marah orang yang lebih dewasa daripada aku ni. hurmmm...Kenapa Ay macam ni ya??..kerana hal yang berkaitan dengan kerja. Ay malas sangat-sangat nak marah-marah. Hari ini pada waktu tengahari sepatutnya my contractor office pergi ke satu site ni  untuk selesai kerja-kerja akhir tapi janji sekadar janji, dahla dah banyak kali janji. 


Benci betul aku dengan orang yang janji tp mungkir janji, dahla aku ni orang yang pegang janji dan orang yang pegang dengan masa, kalau dah janji masa itu, masa itu jugaklah akan Ay tunaikan, InsyaAllah kalau tak ada aral melintang. Ini tak, contractor itu asyik duk berjanji jer. Sabar jerlah. so, Sekarang terpaksa delay lagi untuk siap kan projek tu. Tinggal sikit sangat jer lagi. Kalau lah tak dapat nak pastikan bila atau dapat atau tak dapat nak buat, tolong jangan berjanji, dah la aku terpaksa deal n berjanji plak dengan client. Dahla client tu seorang DOCTOR. aduyai....hurmmm...bengang la wey kalau asyik jadi camni. Fed-up tau. 


Tahukan kamu, bila kamu berbuat janji kamu perlu tepati?
Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:

“Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik tulen. Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya . (Empat sifat itu ialah) apabila dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran. (Menegakkan benang basah ) “.

Hohohooo kan dah jatuh kepada Ciri² Orang Munafik !! Tapi ramai yang tak endah tentang hal ini..lebih suka ambil mudah semua perkara..dah la tak menepati janji..bagitahu pun tak di saat akhir..kesudahannya yang menunggu ni penuh dengan harapan..itu kalau yang nak terus menunggu..kalau yang jenis sumpah seranah..memang berbakul dah kena sumpah seranah..hey..tambah satu lagi dosa....jadi nak salahkan siapa??

Semua benda ada jalan penyelesaiannya kan. Kalau tak dapat nak buat kerja tu, Explain la baik-baik, cakap or call balik n beritahu apa masalah yang berlaku. Ini tak, diam membisu. Bila call,  letak blik, pastu call blik then after that OFF phone terus!!!.. Memang bikin orang HOT la, lagi-lagi kalau perempuan yang tengah datang bulan, memang kena SOUND habis-habisla...hahaha...memang menyusahkan orang betol la. Jangan salahkan orang lain pulak kalau pihak kami cari contractor lain kalau dah orang mula pandang serong dengan perbuatan anda. Sendiri mahu ingat la yer...huhuuu...

Ay sangat-sangat berharap lepas ini , dah takder dah perkara macam ini akan berlaku. HOPE SANGAT. hurmm...


HARAP SUDAH....


"Harap Sudah" -  Ayat yang paling ay benci. memang benci giler. Kalau dengar , lepas tuh memang ay menyirap.


Tolong lah, jangan lah anda berjanji kalau tak pasti untuk apa jua keadaan yang anda terpaksa buat or lalui. Cuba untuk tidak berjanji kalau dah pasti anda tidak dapat langsaikan dan jangan lah juga memberi harapan yang menggunung tinggi nye. Itu memang cari mautla. Sendiri paham la kan...hehee...Apa-apa pun kalau dah janji tu, TUNAIKAN LAH JANJI anda dengan usaha yang betol usaha. MAKE IT. OK...Tak ada sesiapa pun yang suka kalau janji itu diingkari. Kalau ada , mungkin orang itu ada masalah mental kot...hehehe....


Percaya atau tidak Once kita pernah mungkir janji, mungkin ada orang lain pulak yang mungkir janji dengan kita dan kita pulak maki hamun org yang mungkir janji itu. Pernah tak kita terlinta yang kita pernah mungkir janji jugak ? dan orang yg kita mungkir janji itu pun beriaksi sama macam reaksi kita bila kita mungkir janji. Pernah terfikir tak??...FIKIR-FIKIRkanlah...Apa yang ay cakap ni, di tuju untuk pedoman ay juga. Moga-moga ay fikir balik kalau nak berjanji or apa-apa yang berkaitan dengan buat JANJI.


Allah SWT berfirman, “Dan tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji dan janganlah kamu membatalkan sumpah-sumpah itu sesudah meneguhkannya“ (An-Nahal : 91). “Dan penuhilah janji, sesungguhnya janji itu pasti dimintai pertanggungjawabannya“ ( Al Isra 34 ).



2 comments:

cikki's said...

sabar yer..

Ays_RizQin said...

yup...should SABAR...right...Thanx cikki's...i WILL...(^_^)v

Post a Comment